FILM

Innebandy
Igår tränade jag med skutskär och det var bästa träningen för min egen del hittils och idag drar jag till älvkarleby för att träna med älvkarleby.

Jag har sett mycket film de närmaste dagarna och här kommer recensioner utav dessa.

Ulvenatten
Under det populära debatt programmet ABC debatt så kidnappar sex tjetjenska frihetsbekämpare hela tv-teamet samt fyra politiker, visas det inte direkt så skjuter de ihjäl gisslan. Öppningen är faktiskt ganska bra på en annars helt otrolig historia men med bra skådespelare så blir det ganska sevärt och slutet är bra, Kjell Sundvall står för regin.

Betyg: CC

Brottsplats Jar City
En man hittas ihjälslagen i sitt hem och spåren leder till ett barns död flera år tidigare. Jag har sett thrillers ifrån alla möjliga länder men aldrig ifrån Island och nu förstår jag varför. Det blir aldrig särskilt intressant trots att öppning är ganska bra men det mesta blir långdraget och segt, skåderspeleriet är ganska platt.

Betyg: C

Inkheart
Med nöd och näppe spelade denna film in budgeten och räknas som en står flopp men med stora skådisar så är det något av en överaskning, Helen Mirren, Brendan Fraser, Jennifer Coonelly, Paul Bettamt m fl. Filmen tar sin början för tolv år sedan då Mo berättar en saga för sitt barn Meggie och sin fru Resa, 12 års senare är mamman försvunnen medans Mo letar efter en bok. Det visar sig sedan att Mo kan få folk ifrån böcker att komma till jorden samtidigt som en från jorden åker in i boken. Av alla fantasy- och äventyrsfilmer så måste denna ändå vara den dummaste men trots det så är den stundtals undehållande men något barnslig i vissa stunder. Skåderspelarna gör bra ifrån sig och bäst är Andy Serkis (Gollum i sagan om ringen filmerna) som den ondskefulla Capricorn.

Betyg: CC

Stormvarning utfärdad (1948)
Den förre soldaten Frank McCloud kommer till Key Largo för att besöka familjen till en soldat som dog under tiden i kriget, det går inte som planerat utan hamnar mitt i en kidnappningsdrama av gangstern Johnny Rocco. Detta är en mycket spännande och välgjord kidnappningsthriller med många sköna dialoger, skåderspeleriet är fantastiskt och Humphrey Bogart måste vara en av bästa skådisar någonsin. Filmen innehåller inte mycket blod men finalen är ruggigt bra.

Betyg: CCCC