VECKANS LISTA DEL 3

Eftersom jag skrev om festen igår så sköts den här upp en dag men nu är den tillbaka för tredje veckan i rad.

Tre kanoner

Micke, Johanna och Emma - Vet hur jag skulle överleva utan er
Män som hatar kvinnor - Mäktigt att äga dvdn
Voddler - Det smartaste någon kommit på hittils

Kalkonen

Friidrotts - VM - Det ointressantaste mästerskap jag knappt sätt



Veckans suprise:
Peter Haber går ut med att han gärna skulle vilja göra fler beckfilmer, jag trodde dessa två skulle vara de sista.

Vad är det som händer svenskfilm år 2009, filmåret är hur starkt som helst och det är svårt att sia om vilka som kommer att bli guldbaggenominerade men jag har några idéer. Hittils finns det fyra filmer som jag ser som starka kandidater till några utav priserna men med tanke på den höga standarden verkar vara på hösten går ingen säker, nomineringarna känns som de kommer bli utsprida men här är de nomineringarna jag tror på just nu innan höstensfilmer.

Bästa film:
Mammut
Män som hatar kvinnor 
I skuggan av värmen

Bästa manliga huvudroll:
Joel Kinnaman  "I skuggan av värmen"
Mickael Nyqvist "Män som hatar kvinnor"
Gael Garcia Bernal "Mammut" 

Bästa kvinnliga huvudroll:
Michelle Williams "Mammut"
Noomi Rapace "Män som hatar kvinnor"
Malin Crepin  "I skuggan av värmen"

Bästa manliga biroll:
Peter Andersson "Män som hatar kvinnor"
Joel Kinnaman "Johan Falk - GSI"
Sven-Bertil Taube "Män som hatar kvinnor"

Bästa kvinnliga biroll:
Marife Necesito "Mammut"
Annika Hallin "I taket lyser stjärnorna"
Malin Vulcano "I skuggan av värmen"

Bästa manus:
I Skuggan av värmen
I taket lyser stjärnorna
Mammut

Bästa regi:
Beata Gårdeler "I skuggan av värmen"
Niels Arden Oplev "Män som hatar kvinnor"
Lukas Moodysson "Mammut"


 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0