Shutter island

Shutter island
Då var mästarregissören tillbaka med ännu ett mästerverk, förra mästerverket hette "The departed". En patient är försvinner spårlöst ifrån ett mentalsjukhus ute på en ö och dit skickas två polismän, Chuck & Teddy som anar att gåtan är mycket mer komplicerad än den först låter. Enligt personalen finns det 66 patienter men det antyds att det finns 67 patienter och Teddy gör allt för att finna sanningen innan spåren försvinner, han kan inte lita på någon. Scorsese har gjort ett riktigt mästerverk och den fullomligt pulserar ut spänningen, man sitter som fastklistrad med hjärnan på högvarv. Den bygger visserligen på en bok (som jag inte läst) men detta är bland det bästa jag någonsin sätt, allting klickar så perfekt. Di Caprio gör återigen ett storartat jobb men även birollerna, Kingsley, Von Sydow och Ruffalo är strålande och helt ärligt så tror jag att det kommer dröja många år innan vi ser något liknande igen. Det som jag tycker är lite synd är att efter 1 timme så ligger svaren framför näsan och visst jag förstår att vissa inte fattade hur det låg till men med en tränad filmhjärna går inte svaret är missa, dock så sänker det inte filmen.

Betyg: CCCCC


Jag fattar om folk säger att det var omöjligt att fatta hur det låg till men att lättast förklara är att min hjärna jobbar snabbast när jag kollar på film, den lägger varenda detalj på minnet så att ingenting ska missas. Som folk som är bra på matte, de kan förklara för de andra men man själv begriper ändå inte. Samma sak med film för mig, jag kan förklara hur jag räknar ut det men folk förstår fortfarande inte hur jag löste det.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0