TINTIN

The adventures of Tintin: The secret of the Unicorn
Tintin som legat bakom stora avslöjande hamnar mitt i hetluften av en slump när han köper ett skepp på ett torg, ett skepp som har svaret om det sedan länge förlorade skeppet "Enhörningen". Detta tar honom ut på ett äventyr fullt av hemligheter och där han stöter på Haddock som trots sina personliga problem hjälper Tintin att lösa denna gåta, en början på en lång vänskap. Tintin har man växt upp med sen man var barn och när man fick reda på att Spielberg och Jackson skulle slå sina påsar ihop för att skapa upp en ny värld för honom så blev jag först lite orolig, Tintin för mig ska vara tecknat men efter jag sett den här filmen behöver jag inte längre vara orolig. De har skapat en värld i dataanimation som är så detaljrik att den får en vanlig film att blekna i jämnförelse, varenda scen är så genomtänkt att man bara sitter och gapar över den fantastiska värld som de skapat. Det är spännande och på sina håll också roligt, underhållande 1h och 40min. En blandning av Piratesfilmerna och Indiana Jones i ett matiné äventyr man sent kommer att glömma, en av årets bästa filmer. Ska dock anmärka på en sak som inte har med filmen i sig att göra, att dubba film kan jag tycka är helt okey men slopa de värdelösa översättningar på filmerna. Tintins äventyr: enhörningens hemlighet, visserligen är den riktad till en lite yngre publik men den har dock en åldersgräns på 11 år som också twilight har som de inte översätter. Nej, sluta översätta titlarna för det är ingen som bryr som en det är en engelsk titel på den. Alla förstår dessutom engelska, de flesta i alla fall och så textas ju filmen så varför ska titeln översättas.

Betyg: CCCC


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0