Livet + Flickan som lekte med elden

Livet
Varför skriver jag blogg, varför envisas jag att skriva vad folk kan tycka meningslösa ord, jag skriver dessa ord för att jag behöver få ur saker ur mig som jag inte har mod att säga. Feg är ett ord jag hört många gånger i mitt liv och jag är nog lite feg men det är så jag är, det kan jag inte ändra och det vill jag inte ändra på. Man är den man är och det kan man inte göra ett skit åt men genom att ta vara på dagen så kan man skapa ögonblick som varar för evigt, jag hoppas det blir så. Tack för att ni läst mer av min blogg och som en kär vän till mig har sagt, "Ni behöver inte läsa men jag behöver skriva". Dagens låt är: 7milakliv.

 


Flickan som lekte med elden

 

Andra delen i den uppmärksammade och succeartade milleniumtriologin som startade med mästerverket "män som hatar kvinnor" är nu ute på dvd, äntligen! Lisbeth upptäcker att Bjurman slarvat med instruktionerna hon gav honom i första filmen och det gör att hon återvänder till Sverige,  i hopp om att ställa saker och ting till rätta. Blomqvist håller på med en artikel om trafficking och sexhandel, artikeln innehåller känslig information för högt uppsatta människor på samhällskedjan och när huvudmannen för artikeln avrättas i sitt hem börjar en ren mardröm. Lisbeth blir anklagad för trippelmord och Blomqvist ger sig ut för att finna sanningen. Som jag tidigare skrivit tycker jag att "män som hatar kvinnor" var ett mästerverk men med tanken på att detta var menat vara för tv från början så hade jag inga särskilda förväntningar och tur var nog det. Det stabilt och bra men dialogen flyter inte på lika bra som i första filmen, det blir ofta hackigt och drar ner tempot som annars är hyfsat. Jag saknar den pulsen som "män som..." hade och framför allt blir det inte lika spännande, inte lika obehagligt och smärtsamt. Filmen är bättre än alla wallander och beckfilmer men inte mer än så, tyvärr.

 

Betyg: CCC


The bad lieutenant: Port of Call - New Orleans

 

Werner Herzog står bakom detta kriminalldrama som inte liknar mycket jag sett tidigare, det kan man klart konstatera. Terence jobbar som polis och efter en olycka har han skadat ryggen, detta gör att han hamnar utanför lagen och blir starkt beroende utav droger. Hans flickvän är prostituerad och även hon beroende utav droger, detta par håller ihop i våt och torrt samtidigt som Terence är under utredning. Detta är en annorlunda polisfilm där fallen hamnar långt i andra hand efter personerna och det ger en stor styrka till den här filmen. Det är trovärdigt, spännande och våldsamt, samtidigt tycker jag den speglar verkligheten oerhört bra. Dialogen är rapp, smart och den sitter perfekt samtidigt som skåderspelarna gör det bra och då framför allt Nicolas Cage som fullkomligt briljerar. Det har ryktats om en oscarsnominering för hans prestation men jag tror inte det kommer att ske på grund utav att jurygruppen nog inte vågar ge honom en.

 

Betyg: CCCC

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0