Veckans lista + filmrecensioner

Kalkonerna

Juryn i stjärnkockarna
Melker är bra men resten är inte mycket att hänga i julgran.
Let's dance
Vem bryr sig om Willy går till final?

Milleniumtriologin
Den största framgången någonsin inom svenskfilm och än är äventyret inte över. Det började med "män som hatar kvinnor" och avslutades med "luftslottet som sprängdes" och därimellan var "flickan som lekte med elden", det började bra men gick neråt. Det har att göra med att den första gjordes för bio och de andra för tv men så har inte samma team jobbat med alla filmer, vilket märks mest i manuset som kärvar ihop sig en del gånger i de två sista filmerna. Dialogen blir näst intill löjlig i vissa sammanhang och spänningen finns där endast stundtals, den puls som den första filmen går också förlorad allt eftersom och det är synd för serien som började så bra.

Betyg: CCC

Bröllopsfotografen
Stjärnregissören Malmros är åter ute i butik och det är med en film som är precis det man trodde man skulle få se. Robin är trött på att bo hos sina föräldrar och det enda levande i byn ska läggas ner betämmer han sig, han ska bli en framgångsrik fotograf. Av en slump stötter han på Jonny, en skådespelare på nergång men har god hand i överklassen. Robin får i uppdrag av Jonny att fotografera ett bröllop där han träffar en tjej som är precis som han själv men befinner sig på andra sidan samhällsstegen, hennes far är rik och det ger Robin en möjlighet att få sin drömtjej men också det liv han drömt om. Ulf Malmros samlar massor utav hans stjärnor från tidigare och Kjell Bergqvist är åter med i leken, tur är väl det. Kjell Bergqvist är en utav sveriges absolut bästa skådespelare och här är han i toppform som Jonny men även birollerna lyser starka, då främst Starrin i rollen som Robin. Det är en komedi om att lyckas och för att nå dit använda vilka medel som helst.

Betyg: CCCC